Workshops en trainingen

In de trainingen en workshops maken we altijd de vertaling van inspirerende theorieën en modellen naar de dagelijkse praktijk. Vooral door er lekker mee aan de slag te gaan. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld feedback geven en ontvangen, oplossingsgerichte gesprekstechnieken, maakbaarheid van geluk, positieve communicatie, enz.
Positieve psychologie op de werkvloer
Hoe kunnen we energie & plezier van mensen benutten in de uitdagingen die een organisatie heeft. We kunnen dan van 'het meeste uit mensen halen' naar 'het beste uit mensen halen'. Het zou al veel helpen als we ons bijvoorbeeld minder richten op het analyseren van onze problemen en meer op het onderzoeken van dat wat ons energie en plezier geeft. Maar hoe ziet dat er dan in de praktijk uit? En wat kunnen we nog meer doen? In de workshop behandelen we de mooiste inzichten en meest praktische handvatten uit de positieve psychologie.
Ontwikkelgesprekken voor leidinggevenden en HR managers
We willen dat medewerkers eigenaarschap voor hun eigen ontwikkeling en vitaliteit kunnen en willen nemen. Hoe kun je dit als leidinggevende stimuleren? We bespreken verschillende coachingstechnieken, maar we gaan vooral aan de slag zodat je kunt ervaren wat bij jouw stijl van leidinggeven of communiceren past.
Oplossingsgerichte gesprekstechnieken
Veel gesprekken in organisaties zijn probleemgericht. We onderzoeken wat het probleem is en waar het vandaan komt, om het probleem bij de kern aan te pakken. Dit is echter niet de enige manier om problemen op te lossen. We kunnen ons ook focussen op het doel. Op wat er al wel lukt en hoe we dat kunnen uitbreiden. Dat heeft als pscyhologische voordeel dat mensen in een positieve flow komen om meer creatieve oplossingen te bedenken.
Feedback geven en ontvangen (verbindende communicatie)
De verbindende communicatie (of geweldloze communicatie) gaat een stap verder dan de 'ouderwetse' feedback regel. Ook hier beginnen we met het verschil tussen jouw interpretatie en dat wat er daadwerkelijk gebeurt. Maar de verbindende (of geweldloze) communicatie geeft vervolgens handvatten om te onderzoeken wat je behoefte is, zodat je de ander een verzoek hierover kunt doen. Dit bevorderd het vertrouwen en de verbinding in het samenwerken. Het is met name effectief wanneer je een patroon van communicatie wilt doorbreken.
Werken vanuit kwaliteiten
Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten, vaardigheden en waarden. Wanneer je dit neemt als het basis van de samenwerking in je team, dan is er ruimte voor zelfvertrouwen en vertrouwen in elkaar. Hier hoort bij dat we dan makkelijker praten over valkuilen, onzekerheden en twijfels. Want die zijn toch vaak de bron van miscommunicatie en andere problemen in samenwerking.
Positieve psychologie voor een gelukkig leven
We hebben een grotere invloed op onze lange termijn welbevinden (geluk) dan we zelf in eerste instantie denken. We overschatten de invloed die de omgeving op ons heeft en onderschatten daarmee de invloed die we er zelf nog op hebben. Er is onderzoek gedaan naar wat we zelf kunnen doen en een heel aantal daarvan kun je ook toepassen op de werkvloer.
